“Hij is gewoon lui…” over moeite hebben met leren schaatsen

schaatsen-2Wellicht een vreemde titel voor een blogpost. Maar hoe tegenstrijdig het ook klinkt, lees hier wat ‘lui’ zijn met bewegen te maken heeft en wat er soms aan de hand kan zijn.

Afgelopen weekend was er voor het eerst in jaren weer natuurijs waardoor sommige kinderen voor het eerst óf voor het eerst sinds lange tijd op de schaatsen stonden. Natuurlijk gaat dat bij de meeste kinderen niet meteen zonder vallen en weer opstaan. En dat geeft ook niet, dikke warme skibroek aan en weer verder proberen. Eerst met een rekje of stoel, daarna aan de veilige hand van papa of mama en vervolgens helemaal zelf. Bij het gros van de kinderen gaat dit gelukkig goed. Ze blijven doorzetten en proberen, vallen en lachen of wrijven over hun knie en gaan weer door. Het plezier van de smaak te pakken krijgen straalt van die frisse rode wangen af.schaatsen-4

En toch zie ik dan ook kinderen die ‘gezien hun leeftijd’ echt wel zouden moeten kunnen schaatsen maar die het nog veel moeite kost. Ze zitten liever op een slee of staan langs de kant te ‘chillen’. Vaak hoor ik hun ouders dan zeggen; “Hij is gewoon lui!” of; “Zij is zo stijf, dat schaatsen is niets voor haar.” Het kan natuurlijk dat je kind echt wat lui van aard is en het kan er vast stijf uitzien. Maar meestal is een kind dat houterig beweegt juist niet stijf maar veel te soepel. Als dit in meerdere gewrichten zo is noemen we dat hypermobiliteit. Als je hypermobiel bent zijn je banden en pezen te soepel. Je gewrichten krijgen daardoor niet genoeg steun en worden te beweeglijk. En daardoor kunnen je spieren sneller overbelast raken omdat zij het gebrek aan stabiliteit in het gewricht gaan compenseren. En dan ben je dus moe…. En ziet het er voor je ouders uit als ‘lui’.

schaatsen-3Hoe hard je ook probeert, het aanleren van een nieuwe beweging gaat niet vanzelf. Maar het is niet onmogelijk! Lijkt jouw kind hypermobiel? Vertel je kind dan dat het niet lui of stijf is maar dat zijn of haar gewrichten extra steun en kracht nodig hebben om iets te leren. Hoe dan? Door vaker te oefenen worden de spieren sterker en lukt het steeds beter. Oefen thuis het evenwicht door regelmatig op 1 been of op de tenen te gaan staan. Ga als er (nog) geen ijs ligt naar een binnen ijsbaan of in de lente/zomer oefenen met skeeleren. Gebruik een rekje om de schaatsbeweging aan te leren. Niet lopen maar glijden over het ijs. Daarna zonder rekje glijden om het evenwicht te verbeteren. Laat je kind ervaren dat de knieën buigen en met de romp iets naar voren komen meer druk geeft op de spieren waardoor je veel steviger staat. Hierdoor voel je beter wat je doet en zal je minder snel vallen. Geloof in je kind en laat je kind geloven in zichzelf!schaatsen-6

 

Wil je meer informatie of begeleiding bij jouw (vermoedelijk) hypermobiele kind? Neem gerust contact met ons op.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s