Goed staan

Staan, is naast zitten een van de meest voorkomende houdingen op een dag. Maar hoe sta je nou goed en waar kun je precies op letten om klachten te verminderen of nog beter, te voorkomen?

BekkenSta actief en begin bij de basis. Klinkt wellicht logisch maar goed staan begint echt bij het goed neerzetten van je voeten. Evenwijdig aan elkaar, recht naar voren en ongeveer op heupbreedte. Je voeten en knieën zijn dan recht onder je heupen. Verdeel je gewicht over beide benen evenveel. Als je dat niet doet en je dus op 1 been meer steunt dan op het andere dan worden je rug en bekken ongelijk belast en dit kan bijvoorbeeld rugklachten tot gevolg hebben.

VoetenHoud je knieën ontspannen, niet helemaal overstrekken naar achteren maar ook niet gebogen. Maak je rug recht. Dat doe je door je rug te strekken en je borstbeen iets op te tillen naar voren en omhoog. Je schouders ontspannen dan vanzelf en je armen hangen naast je lichaam i.p.v. er voor. Draag je hoofd boven je romp en laat het niet naar voren hangen.

KnieenEen actieve houding kun je trainen en steeds langer volhouden. Het is niet alleen gezonder maar je voelt je vaak ook zelfverzekerder en het ziet er bovendien aantrekkelijker uit. Eigenlijk zijn er dus alleen maar voordelen! Goed en actief staan is dus belangrijk maar het is net zo belangrijk om veel af te wisselen met lopen en zitten.

 

RugWil je persoonlijk advies over jouw houding? Maak dan een afspraak voor een uitgebreide screening,  advies en praktische oefeningen en tips gericht op jouw lichaam en dagelijks bezigheden. Wij staan voor je klaar met zorg voor bewegen! Mail naar: marieke@cesarwerkendam.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s